Bokförsäljaren berättar.

Boken The Bookseller’s Tale är inte bara textmässig balsam för själen . Även bokomslaget av Neal Fox gör boken till en ögonsten.

The Bookseller’s Tale, Martin Latham

Particular Books, 2020.

Vissa böcker vill man bara ha läst klart, andra vill man dra ut på länge. Somliga är både ock. Martin Lathams memoarer med anekdoter, historier och utsagor är av både ock-slaget. Å ena sidan vill man läsa vidare och få ta del av fler inspirerande berättelser om boksamlare, bokälskare, bokkrängare som vill eller inte vill sälja sina varor, förbud och motstånd. Å andra sidan är det sorligt när den väl är slut.

Det är någonting speciellt med människor som vågar nörda in på saker. Här kysser de älskade böcker, trycker och sprider upplagor trots hot och realisering av dödsstraff, älskar, lever och dör bland böcker. Latham låter läsaren träffa samtida och dåtida boknördar, kända som okända. Även om jag personligen inte vet vilka alla är, förstår alla ord och beskrivningar är det ändå en fröjd att läsa. Framför allt ger det en insikt i att det inte produceras för många böcker eller skrivs i onödan. Vem skulle förse världens boktörstande individer med berättelser om vi slutade se meningen med skrivandet? Det är så vi förmedlar insikter, tankar, kunskap, värme, glädje och distanserat, coronavänligt, umgänge. Naturligtvis finns även den motsatta typen av litteratur. Latham nämner även sådana.

Det här är inte enbart berättelser som hyllar böcker, bokläsare och bokivrare. Det här är också en hyllning till bokhandelskedjan Waterstone. Lathams bokaffär är en del av den kedjan. Det är inte något större problem att han ställer sig så ensidigt positiv på Waterstones sida. Det är butiker med en speciell känsla av hemtrevnad men också uppmuntran till nyfiket utforskande och kvardröjande. Sådant behövs i en tid då shopping alltmer görs på nätet och förlagsskrivna beskrivningar får fungera som ciceroner vid bokletandet.

Samtidigt, även om jag förstår Lathams kritik av näthandlarnas stelbenta indelningar i genrer, tycker har internetshoppingen har en fördel i att nå ut även till de annars mer isolerade hushållen. Om inte posten strular. Det finns mycket som kan göras med deras hemsidor för att få till en viss stämning. För det går ju att skapa en upplevelse även när formatet är tvådimensionellt och siffer- samt bokstavsbaserat. Den här boken är ju ett bra exempel på det!    

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

%d bloggare gillar detta: